fbpx
Geef jouw salesfunnel een boost met prikkelende content

Heb jij geen idee waar je websitebezoekers vandaan komen, hoe oud ze zijn, waar ze wonen of wat hun interesses zijn? Met Google Analytics kun je precies zien wat jouw bezoekers op je website uitspoken, en vooral ook wat ze niet doen.

In deze blog leg ik stap voor stap uit hoe je Google Analytics kan instellen en welke data je allemaal kunt verzamelen om je bezoeker beter te begrijpen.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis online tool om websiteverkeer te tracken. Deze informatie is van belang, omdat je er door deze data achter komt of je website de juiste bezoekers trekt. Hierdoor krijg je een beter beeld van wat er op je website gebeurt en kun je je website beter afstemmen op je bezoekers.

Maar wat meet je dan precies?

Er zijn heel veel verschillende statistieken die je kunt meten. Bepaal zelf welke data voor jouw website belangrijk zijn. Deze metingen kun je terugvinden in verschillende rapporten. Binnen deze rapporten zijn ook subrapporten. Hierin kun je informatie vinden over de volgende onderwerpen:

  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

Realtime

De naam zegt het eigenlijk al… je kan hier zien welke bezoekers er nu je website bekijken. In het realtime rapport zie je waar de bezoeker vandaan komt en welke pagina van de website hij/zij bezoekt.

Doelgroep

Wil je weten hoeveel bezoekers jouw website bezoeken? Dit kun je in dit rapport achterhalen door een bepaalde periode te selecteren. Je kunt heel gemakkelijk zien hoeveel tijd ze besteden op je website en hoeveel pagina’s ze bezoeken.

Verder kan je ook achterhalen wat de leeftijd, geslacht, de locatie van bezoeken, interesses en het apparaat waarmee ze jouw website bezoeken. Deze informatie is natuurlijk heel interessant als je van plan bent te adverteren.

Acquisitie

In dit rapport krijg je snel een idee waar je bezoekers vandaan komen. Maar de belangrijkste rapporten vind je bij alle verkeer. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen de diverse kanalen:

Direct
Deze mensen hebben je website ingetypt zonder andere hulpmiddelen te gebruiken.

Organic Search
Bezoekers die via een zoekmachine op je website terecht komen. Ben jij via Google op deze blog gekomen? Dan ben je een organische bezoeker.

Paid Search
Dit is verkeer die via een betaalde campagne op je site komen. Bijvoorbeeld door op een advertentie te klikken op Instagram.

Display
Hier heb ik zelf geen ervaring mee maar in deze weergave kun je zien welke sessies er voortkomen uit displaymedia, zoals banners. Dit is een vorm van adverteren.

Referral
Is jouw bezoeker afkomstig van een andere website? Dan noem je dit referral. Denk bijvoorbeeld aan een linkje op een blog naar jouw site.

Social
Sociaal verkeer in Google Analytics zijn gebruikers die vanuit een sociaal netwerk op je website terecht komen.

E-mail
Deze kun je zelf wel raden, dit is verkeer afkomstig uit e-mails. Zorg dat je een emailhandtekening hebt waar je webadres in staat.

Other
Dit is verkeer wat in geen enkele van de andere kanalen geplaatst kan worden.

Gedrag

In het gedrag rapport kun je zien op welke pagina’s je bezoekers binnenkomen. Hoe lang zitten ze op deze pagina’s en waar verlaten ze de website? Dit wordt ook wel bouncepercentage genoemd. Wanneer een pagina een hoog bouncepercentage heeft, kan het zijn dat deze pagina niet goed werkt omdat bijvoorbeeld de content niet aansluit bij jouw doelgroep.

Google Analytics statistieken

Conversies

Conversies betekent in Google Analytics: het behalen van doelen. Bijvoorbeeld het downloaden van een e-book, inschrijven voor de nieuwsbrief of overgaan tot aankoop. Deze doelen moet je wel vooraf instellen.

Hoe installeer je Google Analytics op je WordPress website?

Stap 1: Zorg eerst dat je een Google account hebt. Deze heb je in 2 minuten aangemaakt.
Stap 2: Log in op je Google account.
Stap 3: Maak een nieuw account aan en vul je accountnaam in. Hier vul ik de naam van de website in.
Stap 4: Vink de aanvullende instellingen aan/ of uit. Google raadt aan om alles aan te vinken. Ben je gesteld op je privacy vink dan alle opties uit.
Stap 5: Kies vervolgens wat je wil meten: ‘Meet uw website’.

Property aanmaken
Stap 6: Naam van  de property invullen voor je eigen overzicht
Stap 7: Vul de URL van de website in.
Stap 8: Vermeld de branchecategorie.
Stap 9: Stel de tijdzonde van Nederland in zodat je kan meten hoeveel bezoekers er op een specifieke tijd op je website zijn.
Stap 10: Klik vervolgens op maken en ga akkoord met de voorwaarden van Google en selecteer het land waar jouw bedrijf gevestigd is.

Hoe installeer je Google Analytics op je WordPress website?

Om Google Analytics in te stellen binnen je WordPress site heb je een trackingscode nodig. Deze code zorgt ervoor dat er gegevens in Google Analytics worden ingeladen.

Deze code moet dus geplaatst worden op elke pagina van je website die je wilt meten. Deze code vind je in het account die je net hebt aangemaakt.

Stap 11: Klik op beheer.
Stap 12: Selecteer een account uit het menu in de kolom account.
Stap 13: Kies een account uit het menu in de kolom property.
Stap 14: Klik onder property op trackingsinfo – trackingcode. De tracking-id wordt bovenaan de pagina weergegeven.

Deze trackingscode kan je op verschillende manieren aan je WordPress-website toevoegen, maar ik behandel er twee die ik zelf ook vaak gebruik.

Google Analytics instellen in de thema instellingen

Werk jij met het thema Divi? Dan is het echt een fluitje van een cent. Verschillende WordPress thema’s hebben al in de instellingen een koppeling met Google Analytics. Dit kun je checken door naar de thema instellingen te gaan. Staat hier: ‘marketing, Google Analytics of integratie/integration?’ Damn, you are so lucky!

Werk je met Divi dan kun je de tracking code eenvoudig plakken in het integratie veld binnen de thema opties. Zie onderstaande afbeelding:

Divi thema Google Analytics

Google Analytics instellen met een plug-in

Een andere optie is om een plug-in te installeren waarmee je Google Analytics kan instellen. Ik gebruik hiervoor de plug-in: ‘Head, Footer and Post Injections’.

Instellen doe je zo:

  1. Wellicht overbodig maar het is handig als je eerst inlogt op je website. Zoek via het menu naar de optie plug-ins.
  2. Klik op Plug-in toevoegen.
  3. Zoek naar Head footer en selecteer de plug-in van de enige echte Stefano Lissa.
  4. Klik op installeren en daarna op activeren.
  5. De plug-in vind je terug door naar instellingen te gaan – Header and Footer.
  6. De trackingscode die je bij stap 14 naar boven hebt getoverd plak je hier in het <HEAD> voor iedere pagina.
  7. Als je daarna op opslaan klikt dan ben je ready to go!

Tot Slot

Wil je meer uit je website halen? Dan zou ik zeker Google Analytics installeren. Het is een gratis tool die enorm veel inzichten biedt waarmee je jouw website naar een hoger niveau tilt.

Lees ook: ‘9 handige online marketingtools’

E-book Suzanne Roording - Maak in 5 stappen een vliegende start met jouw online marketing

Gratis e-book

Maak in 5 stappen een vliegende start met jouw online marketing

Heb jij al vaak van de term ‘online marketing’ gehoord, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen; in deze checklist leg ik in vijf stappen uit hoe jij een vliegende start maakt met jouw online marketing.

Hoe het werkt

Wanneer je jouw gegevens hierboven hebt achtergelaten, ontvang je binnen 5 minuten de downloadlink in je mailbox. Het betreft een PDF bestand dat je op je telefoon, laptop of tablet kunt bekijken.

Veel plezier ermee,

Suzanne