Blog

Salesfunnel MailBlue emailmarketing

Een salesfunnel in MailBlue: zo bouw je ‘m in 4 stappen

In mijn vorige blog heb ik uitgelegd wat de kracht van een salesfunnel is. Nu laat ik je in 4 stappen zien hoe je een automatische e-mail serie bouwt in MailBlue. Grote kans dat jij al van het programma hebt gehoord maar misschien denk je nu ‘MailBlue, wattes?!’

Wat is MailBlue?

MailBlue is een softwareprogramma waarmee je alle communicatie die je wilt versturen automatiseert. Het programma is de Nederlandse partner van Active Campaign, met dezelfde functies en prijzen. Het voordeel van MailBlue is dat de gebruikersomgeving en helpdesk Nederlandstalig zijn. Hoe fijn is dat?

Ga je voor het eerst aan de slag met MailBlue? Kies voor een gratis proefaccount en snuffel eerst rond. Beslis daarna of dit programma bij jou past.

Je betaalt voor een Lite abonnement negen euro per maand (betaling per jaar, tot 500 contacten).

Waarom is MailBlue zo populair?

Een groot voordeel vind ik dat het programma overzichtelijk en praktisch is ingedeeld:

  • Je hebt duidelijk overzicht van al jouw contacten, automatiseringen en campagnes
  • Er zijn diverse mailtemplates die je naar jouw smaak inricht.
  • Personaliseer e-mails door bijvoorbeeld je potentiële klanten volledig geautomatiseerd bij voornaam te noemen
  • Je kunt MailBlue koppelen met meer dan 270 andere integraties en applicaties. Bijvoorbeeld met je WordPress website, Google analytics, Facebook, Woocommerce
  • Volledig Nederlandstalige software en helpdesk
  • Een jaar gratis toegang tot de academie. Dit is een online leeromgeving met extra tips en tricks

Hoe bouw je een salesfunnel in MailBlue?

Allemaal leuk en aardig, maar hoe richt je een salesfunnel in MailBlue in? Dat leg ik je stap voor stap uit. In dit voorbeeld werk ik een automatisering uit voor mensen die jouw e-book downloaden.

Stap 1: Lijst aanmaken

Als eerste maak je een lijst aan waar de mensen op komen die jouw e-book downloaden. Vul als lijstnaam het onderwerp van je e-book in en bij lijst URL de homepage van je website. Nu hoef je alleen nog maar op de knop ‘toevoegen’ te drukken en een dansje te maken want stap 1 kan je afvinken. Zie je in het overzicht je nieuwe lijst verschijnen? Ga dan verder naar stap 2.

Salesfunnel in MailBlue lijst aanmaken

Stap 2: formulier aanmaken

Je gaat nu een formulier aanmaken waarmee mensen je e-book kunnen downloaden op je website. Klik op ‘maak een formulier aan’ en geef dit weer de naam van je e-book. Selecteer vervolgens de lijst die je net hebt aangemaakt in stap 1. Iedereen die zich inschrijft via dit formulier komt vervolgens op je lijst terecht omdat ze hun naam en e-mailadres hebben achtergelaten.

Het formulier kun je aanpassen naar de kleuren en het lettertype van je huisstijl.

Stap 3: Integreer het

Je hebt nu een formulier gemaakt zodat mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten. Het formulier integreer je op je website door de ‘eenvoudig insluiten’ code te kopiëren met Ctrl+c. Vervolgens plak je die in de backend van je website.

Gaat er nog geen belletje rinkelen? Dat is helemaal niet erg hoor. Hieronder leg ik stap voor stap uit hoe je dit zelf instelt:

  • Log in op je website.
  • Ga naar de pagina van je e-book en klik op bewerken.
  • Maak een tekstblok aan.
  • Rechtsboven staan twee tabbladen: visueel en tekst. Kies voor tekst.
  • Plak de code met Ctrl+v in de inhoud van het tekstblok.
  • Tenslotte klik je op opslaan en update de pagina.

Stap 4: een automatisering aanmaken

In de automatisering kun je de mails instellen die automatisch worden verzonden nadat iemand jouw e-book download.

[Klik op – begin van af het begin – ga verder]

Nu ga je een ‘start trigger’ toevoegen. Dit betekent dat deze automatisering gaat lopen zodra iemand zich inschrijft voor de lijst die je in stap 1 hebt aangemaakt. Vervolgens maak je een e-mail aan. Je wilt dat iedereen die zich inschrijft voor deze automatisering eerst een mail ontvangt met daarin het e-book.

Tip: Kies een e-mailtemplate met zo min mogelijk poespas. Hoe meer foto’s en linkjes enz. je gebruikt, hoe groter de kans dat de e-mail in de spambox terecht komt.

Je kunt instellen dat de volgende e-mail twee dagen nadat men het e-book heeft ontvangen wordt verstuurd. Dit doe je met een ‘wachtstap.’ Vervolgens stippel je de route uit met verschillende waardevolle e-mails. Vergeet tenslotte niet om op de actief button te klikken anders gaat je automatisering niet draaien.

salesfunnel automatiseren met MailBlue

Uitsplitsen

Vergeet niet de optie: ‘uitsplitsen’ in je salesfunnel toe te voegen. Hartstikke handig want de mensen die jouw e-mail met daarin het e-book niet geopend hebben ontvangen een vriendelijke reminder. Zorg dat dit een kort persoonlijk bericht is waarin je vraagt of ze ergens tegenaan lopen.

Hoe maak je een uitsplitsing in MailBlue?

  • Klik op het plusje om een nieuwe actie toe te voegen.
  • Kies in het linker menu voor: ‘Voorwaarden en werkstroom’ kies in rechtermenu: ‘Als/Anders.
  • Hoe wil je de automatische serie splitsen? Klik op ‘actie’ en selecteer: ‘Heeft geopend’.
  • In het rechter uitklapmenu selecteer je de downloadlink van je e-book.
  • Vervolgens klik je op de button: ‘Toevoegen’.
  • Je ziet nu de uitsplitsing: ‘Ja’ en ‘Nee’.
  • De mensen die de link geopend hebben gaan automatisch verder in je salesfunnel.
  • De contacten die de mail niet openen ontvangen een reminder.
  • Daarna voeg je een wachtstap in van 2 dagen: ‘nieuwe actie – voorwaarden en werkstroom – wacht – een bepaalde tijd wachten – 2 dagen – opslaan.
  • De mensen die na 2 dagen de mail openen sluis je terug naar de oorspronkelijke e-mailreeks.
  • ‘Nieuwe actie’ – ‘Voorwaarden en werkstroom’ – ‘Ga naar’ – ‘klik en sleep om een brug te maken naar de eerste e-mail waarin je jezelf voorstelt.
Uitsplitsing salesfunnel MailBlue

Nieuwsbrieflijst

Hebben ze jouw salesfunnel doorlopen? Zorg er dan voor dat ze automatisch op je nieuwsbrieflijst terechtkomen. Het is zonde als je niks meer met deze contacten doet. Door elke maand een nieuwsbrief te sturen blijf je op het netvlies zitten bij je (potentiële) klanten. Op het moment dat deze mensen iets nodig hebben, is de kans groot dat jij de eerste bent aan wie ze denken.

Ja leuk maar hoe stel je dit in?

Voeg na de laatste e-mail een nieuwe actie toe door weer op het kruisje te klikken. Kies in het linker menu voor: ‘contacten’ en selecteer rechtermenu: ‘schrijf je in voor één of meerdere lijsten’. Tenslotte kies je voor de lijst: ‘nieuwsbrief’. Appeltje eitje, toch?

nieuwsbrieflijst

Content e-mails

Tot slot wil ik als tip meegeven dat het niet slim is om gelijk je betaalde aanbod aan te prijzen. Mensen kennen jou nog niet en willen jou eerst beter leren kennen. Jij gaat deze mensen eerst door de zogenaamde know-like- fase heen loodsen. Vertel een persoonlijk verhaal, laat zien welke kennis je in huis hebt en laat zien welk resultaat jouw product of dienst geeft en hoe klanten over jouw bedrijf denken.

Veel succes en plezier met het bouwen van jouw salesfunnel in MailBlue. Heb je vragen of denk je na het lezen van dit stuk: ‘dit besteed ik liever uit’?

Neem gerust contact met me op, ik help je met plezier verder!

0 reacties

Een reactie versturen