Blog

De kracht van een salesfunnel

De kracht van een salesfunnel

Wist je dat ons brein zo werkt dat een boodschap gemiddeld zeven tot twaalf keer herhaald moet worden voordat hij echt landt? Dat betekent dat jouw potentiële klant dus evenzoveel contactmomenten nodig heeft voordat ze met jou in zee gaat. Met een salesfunnel creëer je die contactmomenten, waarin de lezer jou en jouw producten of diensten leert kennen en jij de bezwaren tot verkoop wegneemt. In dit blog lees je alles over de kracht van een salesfunnel.

Wat is een salesfunnel?

Een salesfunnel is een geautomatiseerd communicatieproces dat ook wel e-mailmarketing wordt genoemd. Het is een beetje te vergelijken met een trechter waar websitebezoekers aan de bovenkant inkomen en waar aan het einde een aantal klanten overblijven. Het doel is om zoveel mogelijk mensen naar het einde mee te nemen zodat ze uiteindelijk klant bij je worden. Dit doe je door mails te sturen die daadwerkelijk waarde voor de lezer bevatten. Iedere ondernemer die een product of dienst verkoopt kan slim gebruik maken van deze verkoopmethode.

Waarom is een salesfunnel belangrijk?

Goede vraag want eerlijk is eerlijk: een goede funnel opzetten kost je even wat moeite. Je wil dus weten waar je het voor doet! Ik geef je drie argumenten om zo snel mogelijk aan jouw salesfunnel te starten:

  1. Passief inkomen
    Door een salesfunnel te maken automatiseer je jouw verkoopproces. Het maakt niet uit wat je aan het doen bent, een funnel werkt automatisch. Hierdoor genereer je een passief inkomen, want ergens in jouw funnel verkoop je jouw product of dienst. Geld verdienen zonder dat je op dat moment aan het werk bent dus, want met passief inkomen verkoop je niet langer je tijd voor geld.
  2. Continue klantenstroom
    Dankzij een salesfunnel zit je niet meer om klanten verlegen. Omdat een funnel start met een gratis weggever (hierover verderop meer) is de drempel laag om in de funnel te stappen. Als je vervolgens alle data van jouw leads (potentiële klanten) netjes bijhoudt, kun je op een gegeven moment gaan voorspellen hoeveel leads je nodig hebt om één klant voor je te winnen.
  3. Niet langer afhankelijk van social media
    Aan social media zitten onwijs veel voordelen. Toch kan het spannend zijn om hier afhankelijk van te zijn voor jouw klantenstroom. Enerzijds omdat content verzinnen en maken voor social media veel tijd kost. Je moet continu posts plaatsen om in beeld te blijven bij jouw doelgroep. Met e-mailmarketing kun je alle informatie in een keer neerzetten. De e-mails worden automatisch verstuurd naar jouw klanten zodat je top of mind blijft.

Een ander punt is dat social media een bepaalde tijdelijkheid in zich hebben; favoriete media worden minder populair en er komen steeds meer nieuwe media bij. Facebook is bijvoorbeeld al stukken minder populair geworden voor zakelijk gebruik, hoe zal dat voor Instagram zijn over een tijd? Of denk aan Whatsapp, waar inmiddels een beter beveiligd alternatief voor is.

Tel daarbij op dat social media accounts geblokkeerd of gehackt kunnen worden en je begrijpt: het is riskant om volledig afhankelijk te zijn. Gelukkig bezit jij dankzij jouw salesfunnel over een maillijst zodat jij jouw potentiele klanten altijd bij je hebt.

salesfunnel trechter

Hoe werkt een salesfunnel?

Het idee achter een salesfunnel is vrij eenvoudig: via een gratis weggever verzamel je e-mailadressen. De mensen die jouw weggever hebben aangevraagd komen daarmee automatisch in jouw salesfunnel. Aan de hand van een reeks mails ga jij deze mensen door de zogenaamde know-like-trust fase heen loodsen. Aan het einde van de funnel hebben de lezers het idee jou en jouw diensten te kennen en voelen ze als het goed is de behoefte om klant van jou te worden. Komt dat goed uit: jij biedt natuurlijk jouw product of dienst aan tegen het einde van de funnel.

Een praktisch voorbeeld

Stel jij bent personal trainer. Je hebt een online trainingsschema ontwikkeld voor moeders die vanuit huis willen sporten. Je wilt natuurlijk heel graag dat deze vrouwen jouw schema kopen. Om mensen naar jouw website te trekken onderzoek je allereerst op welke zoekterm jouw doelgroep online zoekt. Dit doe je met de online tool van Ubersuggest. Hiermee kun je de zoekvolumes boven water halen.  Vervolgens plaats je een kneitergoede SEO tekst op je website. Eventueel adverteer je op social media met jouw weggever, zet je in op Google AdWords en verstuur je een nieuwsbrief.

Het is je gelukt om uit al die inzet 200 nieuwsgierige vrouwen op jouw website te krijgen. Zij zien de landingspagina waar de informatie over het online trainingsschema opstaat. Ze kennen jou nog niet en komen bovenaan in je salesfunnel.

Niet al die vrouwen schaffen direct jouw training aan. Ze zijn nieuwsgierig maar willen eerst meer info ontvangen en jou leren kennen. Zeventig vrouwen downloaden daarom jouw e-book waarin vijf gratis trainingen staan. Nu staan ze op je mailinglijst.

Vervolgens stuur jij een aantal waardevolle e-mails waarin je nog meer leuke tips geeft. Ze leren jou beter kennen. Bij iedere volgende stap wordt de groep steeds kleiner omdat ze de informatie niet interessant vinden of ze voelen geen klik met jou als persoon. Dat is helemaal ok, want je wilt jouw ideale klant aantrekken. Aan het eind van de reeks aan e-mails stuur je ze het aanbod over jouw online training.

Van de zeventig hebben vijftien vrouwen nu vertrouwen in jou. Ze schaffen de online training aan en worden klant.

De overige vrouwen lezen je e-mails wel maar vinden je training misschien (nog) te duur of te zwaar. Deze twijfelaars ga je op een gegeven moment een aanbieding doen met korting. Bij twaalf mensen is dat de trigger om alsnog over te gaan tot aankoop.

Tools voor een salesfunnel

Handmatig een salesfunnel bijhouden is lastig, zeg maar gerust niet te doen. Met het softwareprogramma MailBlue kun je alle communicatie die je wilt versturen automatiseren. Met dit programma heb je ook gelijk alles in een visueel overzicht bij elkaar staan. Ik kan het je echt aanraden! Mailblue is redelijk gebruiksvriendelijk

Meten is Weten

Tot slot wil ik als tip geven om je statistieken te bekijken en te analyseren. Check wat goed gaat maar zoek ook uit waar de mensen afhaken. In elke fase van je salesfunnel kun je jouw conversie verbeteren, zodat er steeds meer bezoekers door die trechter gaan en uiteindelijk klant worden.

Heb je vragen? Schroom niet om contact op te nemen. In mijn gratis e-book: ‘Maak in 5 stappen een vliegende start met jouw online marketing’ lees je trouwens nog veel meer handigheden voor jouw online marketing. En ja, dan kom je inderdaad in mijn salesfunnel ;).

0 reacties

Een reactie versturen