Blog

handige online marketingtools

9 handige online marketingtools

Handige online marketingtools vliegen als paddenstoelen uit de grond. Deze tools kunnen jouw onlinewerkzaamheden een stuk gemakkelijker maken. Gelukkig maar anders zou je alles handmatig moeten bijhouden. Je wilt natuurlijk met zo min mogelijk moeite zoveel mogelijk klanten aan je binden.

Digitale marketingtools dragen bij aan online groei maar zoek eerst goed uit welke tools bij jou en je bedrijf passen. Er zijn veel tools waar je voor moet betalen, maar vaak zijn er ook gratis alternatieven die (bijna) hetzelfde kunnen. In deze blog deel ik een aantal handige online marketingtools waar ik dagelijks mee werk.

Wat zijn online marketingtools?

De naam zegt het al, het zijn verschillende online tools die je helpen met jouw marketingwerkzaamheden. Denk aan tools om je website statistieken te analyseren, je online zichtbaarheid te vergroten, vooruitplannen van social media content en het automatiseren van e-mails. Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een toffe tool voor.

1. UberSuggest

UberSuggest is een (deels) gratis tool ontwikkeld door het team van Neil Patel. De belangrijkste functie is dat je een zoekwoordenanalyse kunt uitvoeren. Door in het zoekveld een content onderwerp in te voeren krijg je een overzicht met o.a.:

  • Het gemiddelde zoekvolume per maand
  • De gemiddelde domeinscore van de top 10 zoekresultaten van dit zoekwoord
  • Een overzicht met het zoekvolume over een periode
  • Keyword difficulty score (SEO-moeilijkheid)
  • Kosten per klik wanneer je op het zoekwoord wil adverteren
  • Suggesties voor gerelateerde zoekwoorden
  • Tips voor gerelateerde content-ideeën.

Let op: je mag met de gratis variant maximaal 3x per dag gebruik maken van de tool.

UberSuggest online marketingtool

2. Keywordtool.io

Deze tool kan je ook inzetten voor je zoekwoordenonderzoek. Je hebt een gratis en een betaalde variant. Met deze tool krijg je ook inzichten van bijvoorbeeld YouTube, Bing, Amazon, Instagram en Twitter.  In de gratis variant worden helaas de zoekvolumes verborgen.

Het grootste voordeel van Keyword Tool is dat je maar liefst 700 mogelijke zoekwoorden tegelijk kan invoeren.

Keyword tool.io voorbeeld

3. Google Keywordplanner

De Google Keyword Planner is een gratis tool om advertentiecampagnes te lanceren. Deze tool is bedoeld voor adverteerders, maar ook goed te gebruiken om inzicht te krijgen in zoekvolume op bepaalde keywords. Daarnaast kan je ook zien hoe hoog de concurrentie is (dit gaat over de concurrentie tussen AdWords-adverteerders, maar het is een goede indicatie om te weten of er veel concurrentie is voor een bepaald zoekwoord).

Google Keyword planner voorbeeld

4. Google analytics

Om het aantal bezoekers op je website te meten heb je Google Analytics nodig (of een van de andere tracking-tools). Het is heel belangrijk om achter de schermen van je website te kijken om te weten wat er gebeurt. Met deze software kun je data bekijken over het gedrag van je bezoekers, het aantal, waar ze vandaan komen en nog veel meer. En het beste van alles? Deze tool is gratis.

5. Google Search Console

Een van mijn favoriete tools is Google Search Console. Echt een must-have als je een website beheert. Je kan namelijk met deze tool zien met welke zoekopdrachten je website gevonden is en de tool laat zien of je website ‘gezond’ is. Hierdoor kun je problemen direct herkennen en oplossen. Benieuwd hoeveel backlinks je hebt en waar ze vandaan komen? Ook dat kan je allemaal in deze tool vinden. Neem met regelmaat een kijkje in de tool om je website te controleren door de ogen van Google.

6. Pagespeed

Wanneer je website erg lang nodig heeft om te laden, is de kans groot dat je bezoeker je website vroegtijdig zal verlaten. Dit gebeurt tegenwoordig al in enkele seconden. Een ander belangrijk voordeel van snel laden is dat Google ook rekening houdt met de snelheid van je website. Heb je het idee dat je website traag laadt? Check dit met de tool PageSpeed Insights. Je krijgt hier een score van 0 tot 100 voor desktop en mobiele weergave en je ontvangt direct mogelijke verbetertips. Mijn advies: neem deze check mee in je maandelijkse to-do’s voor je website.

Google Analytics en andere analytische programma’s maken resultaten en statistieken direct inzichtelijk. Hiermee kan je de effectiviteit van je marketingactiviteiten nauwkeurig meten. Deze tools zijn echter geen wondermiddel: het is aan jou om de data te analyseren en de juiste conclusies te trekken.

7. Canva

Met deze tool kun je binnen no-time de mooiste designs uit je mouw toveren! Zelfs als je nog nooit iets gedaan hebt met designen. De makkelijkste manier om te starten is door een van de vele templates te pakken die deze online tool heeft. Je kunt echt heel veel verschillende content creëren zoals:

  • Website content
  • Social media content
  • Drukwerk
  • Logo’s
  • Flyers

Canva is gratis maar je kan ook upgraden naar de betaalde versie. Met deze versie heb je toegang tot meer lay-outs, afbeeldingen en vormen.

Canva online marketingtool


8. Hootsuite

Social media berichten vooruitplannen zorgt ervoor dat je je meer kunt richten op je doelstellingen van je marketingstrategie en je meer tijd overhoudt voor inhoud en consistentie. Daarnaast kan je veel meer geconcentreerd werken wat weer een hoop tijd scheelt! Met Hootsuite kun je via de website en via een app berichten inplannen voor al je social mediakanalen. In de gratis versie kun je drie accounts toevoegen, bijvoorbeeld je Facebook, Instagram en LinkedIn. Wil je meer kanalen toevoegen of met meerdere profielen werken? Je kan kiezen uit verschillende soorten abonnementen waarmee je zelfs met een heel team kunt werken.

Hootsuite

9. MailBlue

Met het softwareprogramma MailBlue kan je alles rondom je e-mailmarketing inrichten. Je kunt gebruik maken van lijsten, formulieren en tags. Met een mailfunnel kun je een serie automatische mails sturen. Hij start als je websitebezoeker iets download Dit bespaart je veel tijd en is eenvoudig te maken.

Mailblue

Nog meer handige online marketingtools

Zoals je begrijpt zijn er nog veel meer tools die ik niet in dit overzicht heb genoemd. Er zijn werkelijk waar nog duizenden tools op de markt. Maar ik heb alvast een goed begin gemaakt. Ook zijn er nog veel meer verschillende online marketingtools categorieën, zoals SEO-tools, advertentie tools, Content Management Software, etc.

Wil je een keer sparren over jouw online marketingstrategie, dan hoor ik het graag! Of maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek!

0 reacties

Een reactie versturen