fbpx
maken van een succesvolle nieuwsbrief

16 tips voor het maken van een succesvolle nieuwsbrief

’Een nieuwsbrief maken? Dat heb ik al geprobeerd. Dat werkt niet voor mij. Ik heb ooit eens een nieuwsbrief verstuurd, maar dat zorgde niet voor meer klanten’’. Ik kom regelmatig ondernemers tegen die heel enthousiast hun eerste nieuwsbrief versturen, maar deze vervolgens weer van hun prioriteitenlijstje afhalen. Zonde! Want met een goede nieuwsbrief kun je heel veel nieuwe leads (klanten) binnen halen en je bestaande klanten warm houden.

Een nieuwsbrief maken klinkt eenvoudig, maar hoe maak je een nieuwsbrief die zoveel mogelijk potentiële klanten lezen en daadwerkelijk resultaat oplevert? Tegenwoordig kun je je op elke website wel aanmelden voor een nieuwsbrief. Overigens betekent dit niet altijd automatisch dat dit bedrijf ook deze daadwerkelijk naar je verstuurd. Helaas komt het vaak voor dat deze enthousiaste start weer strand en op de stapel van de goede bedoelingen terechtkomt. Ik geef je graag een aantal tips hoe je kunt zorgen voor meer klanten en omzet.

Lees ook: ‘waarom ieder bedrijf een nieuwsbrief zou moeten versturen’

Tip 1. Bepaal je boodschap

Is je boodschap wel interessant genoeg voor de ontvanger? Wanneer je een nieuwsbrief gaat samenstellen beschik je vaak over veel informatie en kennis over verschillende onderwerpen. Het is belangrijk om selectief te werk te gaan. Wat wil jouw lezer hierover weten? Je bent snel geneigd om al jouw kennis tot in detail over te willen brengen. Hierdoor loop je het risico dat de ontvanger snel afhaakt tijdens het lezen. Zorg voor behapbare berichten en verleid de lezer met een Call To Action (CTA) om meer informatie over het onderwerp te weten te komen. Een CTA is een afbeelding, tekst en/of button die jouw bezoekers overhalen om actie te ondernemen.

Tip 2. Bied waarde aan en deel waardevolle kennis

Zit jij te wachten op een e-mail met informatie die je al weet? Nee toch?! Daarom is het belangrijk dat je waardevolle informatie deelt. Laat zien dat jij de expert bent. Op die manier kun je potentiële klanten binden aan je bedrijf. Op het moment dat deze mensen iets nodig hebben, is de kans groot dat jij de eerste bent aan wie ze denken. Bij jou moeten ze zijn. Jij bent tenslotte de expert!

Tip 3. Gebruik beelden van een goede kwaliteit

Gebruik boeiende en kwaliteit goede afbeeldingen om jouw tekst te versterken. De lezer beslist namelijk binnen een seconde of de informatie wel of niet interessant is. Als je e-mail alleen uit tekst bestaat is het erg lastig om de aandacht te winnen van jouw lezer.

Tip 4. Zorg voor herkenbaarheid

Voer je huisstijl ook door in je nieuwsbrief. Dit levert herkenbaarheid op wat zorgt voor de uitstraling van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan: je logo, hetzelfde lettertype en de stijl van schrijven.

Tip 5. Maak de teksten niet te lang

Houd de inhoud van de onderwerpen kort. Vermeld een link voor meer informatie. Gebruik korte zinnen en vermijd moeilijke woorden. Lange teksten zullen ervoor zorgen dat de lezer snel afhaakt, omdat zijn interesse niet wordt gewekt.

Tip 6. Spreek je lezer persoonlijk aan

Klanten binden zich alleen aan iets wat vertrouwd voelt. Spreek ze daarom persoonlijk aan. Het komt nog vaak voor dat je een e-mail ontvangt waarin staat: ‘beste lezer’.

Tip 7. Uitnodigende titel

De titel is het eerste wat je potentiële klanten van jouw nieuwsbrief lezen. En als die niet aanspreekt, dan heb je een grote kans dat jouw nieuwsbrief in de prullenbak verdwijnt. Zorg dus altijd voor een pakkende titel en laat jouw e-mail opvallen.

Voorbeelden: aankondiging;, vraag stellen;, schaarste creëren;, gebruik getallen;, verrassingseffect;, deadline

Tip 8. Oproep tot actie

Een Call To Action (CTA) knop zet je lezer aan tot actie. Hierdoor help je een lezer een stapje verder met een duidelijk knop met daarin een link. Zorg ervoor dat de knop of link opvalt. Dit verhoogt de kans dat mensen erop klikken.

Voorbeelden: inschrijven;, kopen;, downloaden;, doneren;, contact opnemen;, informatie aanvragen.

Tip 9. Onderzoek welk tijdstip het beste werkt

Verstuur de eerste nieuwsbrieven op verschillende dagen om te testen welke dag voor de hoogste open rate zorgt. De open rate is een maatstaf voor de mate waarin je verzonden e-mails geopend worden. Wat het beste verzendmoment is van jouw nieuwsbrief is afhankelijk van je doelgroep. Je wil hen bereiken op het moment dat zij openstaan voor jouw informatie.

Tip 10. Check de leesbaarheid voor mobiel

Je wilt natuurlijk dat je nieuwsbrief zowel op de desktop als op een mobiel apparaat goed leesbaar is. Houd hier al rekening mee bij het ontwerp. Vermijd te veel afbeeldingen. Deze worden niet altijd standaard getoond. Gebruik een groter lettertype. Een klein lettertype is lastig te lezen op een scherm van een smartphone. Plaats de meest interessante artikelen bovenaan. Dit nodigt uit tot lezen. Zorg dat de lezer met zijn vinger op de links en buttons kan klikken.

maken van een succesvolle nieuwsbrief

Tip 11. Meten = weten

Welk percentage van de ontvangers opent de nieuwsbrief? Op welke links klikken ze? Hoeveel mensen melden zich af? En waarom? Kijk regelmatig naar je statistieken en stuur tijdig bij als iets niet werkt.

Tip 12. Automatiseer

Gelukkig hoef je een nieuwsbrief niet handmatig te versturen vanuit je eigen mailprogramma. Daar zijn veel verschillende softwareprogramma’s voor zoals MailBlue en Mailchimp. Een groot voordeel is dat je vaak goed kan monitoren hoe je nieuwsbrief gelezen wordt.

Tip 13. Maak aanmelden aantrekkelijk en supersimpel

Het weggeven van een gratis product is een eenvoudige en succesvolle manier om meer nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, een handige download of printable. Zorg er daarnaast voor dat er verschillende mogelijkheden zijn om in te schrijven op je nieuwsbrief. Heb je een blog? Plaats dan onder elk artikel een inschrijfformulier voor de nieuwsbrief, maak een pop-up en plaats de link op je homepage. Pas deze tips toe zodat je mailinglist gaat groeien.

Tip 14. Verdeel je nieuwsbrief in rubrieken

Om een duidelijk overzicht te houden is het goed om je nieuwsbrief in rubrieken te verdelen. Heb je bijvoorbeeld elke maand tips, advies en acties, dan zijn dit de terugkerende rubrieken. Hierdoor weet de lezer wat hij van jou kan verwachten.

Tip 15. Frequentie bepalen

Wanneer je te vaak mails gaat versturen is de kans groot dat mensen afhaken. Maar wanneer je niet vaak genoeg een e-mail stuurt dan blijf je niet top of mind. Bepaal aan de hand van jouw doelgroep en content of jij je mail maandelijks, wekelijks of misschien wel dagelijks gaat sturen.

Tip 16. Verstuur geen nieuwsbrief zonder uitschrijflink

Het meest irritantste is als je een nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen maar je nergens kan vinden hoe je moet afmelden. Zorg ervoor dat afmelden zo eenvoudig mogelijk is. Maak de link duidelijk zichtbaar en zorg dat je abonnees zich met één klik kunnen afmelden.

Tot slot

Voor het versturen van een digitale nieuwsbrief is uitdrukkelijke toestemming van de ontvanger vereist. Er geldt in de meeste gevallen dat, als geen toestemming is verkregen, het niet is toegestaan om ongevraagd nieuwsbrieven te e-mailen. Dit wordt geregeld in de Telecommunicatiewet.

Heb je zelf nog meer tips voor het maken van een succesvolle nieuwsbrief, dan hoor ik het graag! Of maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek!

E-book Suzanne Roording - Maak in 5 stappen een vliegende start met jouw online marketing

Gratis e-book

Maak in 5 stappen een vliegende start met jouw online marketing

Heb jij al vaak van de term ‘online marketing’ gehoord, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen zorgen; in deze checklist leg ik in vijf stappen uit hoe jij een vliegende start maakt met jouw online marketing.

Hoe het werkt

Wanneer je jouw gegevens hierboven hebt achtergelaten, ontvang je binnen 5 minuten de downloadlink in je mailbox. Het betreft een PDF bestand dat je op je telefoon, laptop of tablet kunt bekijken.

Veel plezier ermee,

Suzanne